top of page
Zoeken

Omgaan met Overlast

Wat kun je doen bij overlast? De rol van de V.H.O.S. en Portaal


Overlast komt in veel buurten voor. Denk aan buren die harde muziek draaien, troep in de gezamenlijke hal laten staan, schreeuwen, of zelfs agressief gedrag vertonen. Dit soort situaties zijn vervelend en kunnen het woonplezier flink verpesten.


Maar wat kun je doen als huurder? En wie helpt je?

Bij de V.H.O.S. krijgen we soms vragen over overlast. Daarom hebben we samen met woningcorporatie Portaal duidelijke afspraken gemaakt. Zo weet jij als huurder waar je aan toe bent – en wat je zelf kunt doen.


Wie doet wat?

Bij overlast zijn er drie belangrijke partijen:

  1. Jij als huurder

  2. Portaal als woningcorporatie

  3. De V.H.O.S. als huurdersorganisatie


Iedere partij heeft een eigen taak. Hieronder leggen we het uit.


Wat kun jij doen als huurder?

De eerste stap ligt bij jou. Jij bent degene die de overlast ervaart. Daarom is het belangrijk dat je actie onderneemt. Dat doe je bijvoorbeeld door:


  • In gesprek te gaan met je buren

  • Een logboek bij te houden van wat er gebeurt

  • Bewijs te verzamelen (zoals foto’s of geluidsopnames)

  • Een melding te doen bij Portaal

  • Eventueel ook contact op te nemen met politie of gemeente


Het is belangrijk om alles goed vast te leggen. Zonder een duidelijk dossier is het voor Portaal vaak lastig om in te grijpen.


Wat doet Portaal bij overlast?

Woningcorporatie Portaal neemt overlast serieus. Als jij een melding doet, onderzoeken zij de situatie. Soms bellen ze de veroorzaker, of sturen ze een waarschuwing. In zwaardere gevallen kan Portaal zelfs juridische stappen zetten.


Maar: Portaal kan dat alleen doen als er voldoende informatie is. Jouw dossier is dus van groot belang. Ook helpt het als meerdere buren melden dat er iets aan de hand is.


Wat doet de V.H.O.S.?

De V.H.O.S. is er voor alle huurders van Portaal in Soest. Ook bij overlast kunnen we iets voor je betekenen.

Wij:

  • Luisteren naar jouw verhaal

  • Adviseren je over de juiste stappen

  • Leggen uit hoe je een goed dossier opbouwt

  • Verwijzen door naar de juiste instanties als dat nodig is


We nemen geen individuele klachten over, maar als we merken dat meerdere huurders hetzelfde probleem ervaren, gaan wij in gesprek met Portaal om structurele oplossingen te zoeken.


Samen staan we sterker.


Nieuwe pagina op onze website: Omgaan met Overlast

Omdat we weten dat overlast veel vragen oproept, hebben we een duidelijke pagina gemaakt op onze website. Daar leggen we stap voor stap uit:

  • Wat jij kunt doen

  • Wat Portaal doet

  • Hoe wij als V.H.O.S. ondersteunen


Alles overzichtelijk op één plek, in duidelijke taal.


Lees hier verder: www.devhos.nl/overlast


Heb je te maken met overlast? Wacht dan niet af.

Laat je informeren, kom in actie en weet dat je er niet alleen voor staat.


 
 
 

Opmerkingen


bottom of page