Portaal geeft bewoners grip op stookkosten
- Thea De Feijter

- 28 nov
- 2 minuten om te lezen
Pilot in Soest is eerste stap richting uitrol bij alle blokverwarmings-complexen

Portaal introduceert een online omgeving waarmee bewoners van
blokverwarmingscomplexen direct inzicht krijgen in hun energieverbruik en stookkosten.
Portaal start bij de bewoners van wooncomplex Hoog Soestdijk in Soest. Met deze digitale oplossing hebben zij meer grip op hun verbruik en uitgaven, wat zorgt voor rust en duidelijkheid.
Hoog Soestdijk – momenteel bestaande uit 84 appartementen en binnenkort uitgebreid naar 104 appartementen dankzij een optopproject – is de pilotlocatie voor een bredere uitrol van de online omgeving bij Portaal-complexen met blokverwarming. De uitrol zal gefaseerd plaatsvinden.
Minko de Weerd, regiomanager bij Portaal, is enthousiast over de online omgeving: "Bewoners krijgen nu bijna real-time inzicht in hun stookkosten. Ze zien direct hoeveel ze verbruiken, wat dat kost en hoe dat zich verhoudt tot hun maandelijkse voorschot. Dat helpt hen om grip te houden op hun uitgaven, voorkomt onaangename verrassingen bij de eindafrekening en geeft vertrouwen. In een tijd waarin energieprijzen een grote rol spelen in het dagelijks leven van onze bewoners, is rust en duidelijkheid essentieel.'' We geven bewoners zo meer regie over hun energieverbruik en dragen we bij aan goed samenleven.
Inloopbijeenkomst voor meer uitleg
De online omgeving is nu beschikbaar voor de bewoners van Hoog Soestdijk. Zij ontvingen een brief met uitleg en unieke inlogcodes, en tijdens een inloopbijeenkomst kregen zij meer informatie over het gebruik. De eerste reacties van bewoners zijn positief.

Op basis van de ervaringen uit de pilot bepalen we hoe en wanneer de verdere uitrol plaatsvindt. Elk complex moet hiervoor administratief worden voorbereid, zodat het goed werkt voor bewoners. Zodra een complex gereed is, informeren we de bewoners hierover.
Slimmer signaleren, sneller handelen
Een belangrijk voordeel van de online omgeving is dat het systeem vroegtijdig afwijkend verbruik of defecte meters signaleert. Hierdoor kan Portaal snel ingrijpen en worden ongewenste situaties voorkomen. De keuze voor deze online omgeving is een bewuste stap om het verschil te maken; niet alleen op papier, maar juist in het dagelijks leven van onze bewoners. Vanuit technologie én zorg zetten we samen stappen richting een gestroomlijnd proces dat zowel onze bewoners als Portaal ten goede komt.
De pilot in Soest is een eerste stap in een bredere beweging waarin Portaal bewoners meer inzicht, regie en vertrouwen biedt.

Reactie van de V.H.O.S.
Als VHOS zijn wij enthousiast over dit initiatief, omdat het bewoners helpt om meer grip te krijgen op hun uitgaven en verrassingen bij de eindafrekening te voorkomen.
De eerste reacties van bewoners zijn positief. Via een brief ontvingen de bewoners hun persoonlijke inloggegevens en tijdens een inloopbijeenkomst werd de online omgeving toegelicht.
Wij hopen dat deze pilot een succes wordt en dat Portaal deze digitale oplossing snel verder uitrolt naar andere complexen, zodat meer huurders kunnen profiteren van het extra inzicht en de duidelijkheid die dit systeem biedt. We hebben begrepen dat de uitrol in Utrecht en Arnhem snel volgen.




Opmerkingen